یک هنرمند و فرهنگی برای داشتن یک وب سایت رسمی خوب چه مراحلی را باید طی کند؟

رایانش آتیه آموزشی
فعالیت درست در دنیای اینترنت یک سیکل موثر را می طلبد که شبکه های اجتماعی هم جزئی از این سیکل است نه تمام آن. اما حال که یک هنرمند در یافته است که می‌بایست یک وب سایت داشته باشد، برای داشتن یک وب سایت خوب چه مراحلی را باید طی کند؟ در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

آنچه تا بحال در پست های قبلی بیان شد، به طور خلاصه این بوده است که در دنیای جدید، اینترنت حرف اول را در تعامل افراد جهان با هم میزند و تبدیل به یک ابزار و ضرورت انکار نا شدنی شده است. امروزه بیشترین حجم اطلاعات جهان در ابزاری به نام اینترنت جا به جا می‌شود. افرادی در دنیا موفق هستند و می‌توانند کسب و کارشان را رونق دهند و به اهدافشان دست یابند که حضوری موثر در این فضای جدید داشته باشند. حال این اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هر چه می‌خواهد باشد، آن چه که حائز اهمیت است آن است که اینترنت و استفاده مناسب و صحیح از آن افراد و کسب و کارها را بسیار بیشتر و بیشتر به اهدافشان نزدیک خواهد کرد. هنرمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و حتی نسبت به سایر اقشار از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالاتری نیز در فضای اینترنتی برخوردارند. اما متأسفانه در ایران اغلب هنرمندان و فرهنگیان بسیار ضعیف و بی برنامه در این فضا فعالیت کرده اند و عموما حتی استفاده حداقلی مناسب از این فضا را نبرده اند. اولین قدم اصولی و موثر داشتن یک سایت رسمی هر چند ساده برای به رسمیت بخشیدن خود در دنیای اینترنتی است.

وب سایت رسمی شخصیت و هویت شما در فضای اینترنتی است و به آن‌ها رسمیت می‌بخشد. هر کسی چه علاقه مند، چه دنبال کننده و چه کنجکاو وجستجوگر در مورد شما، صادق ترین اطلاعات رسمی در مورد شما را از سایت رسمیتان باید دریافت کند. ما در پست های قبلی بیان کردیم که صرفا داشتن یک صفحه شخصی در شبکه های مجازی همه آن چیزی نیست که یک هنرمند و یا شخصیت اقتصادی و حقوقی به ان نیاز دارد. بلکه فعالیت درست در دنیای اینترنت یک سیکل موثر را می طلبد که شبکه های اجتماعی هم جزئی از این سیکل است نه تمام آن. اما حال که یک هنرمند در یافته است که می‌بایست یک وب سایت داشته باشد، برای داشتن یک وب سایت خوب چه مراحلی را باید طی کند؟ در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

اصل اول: محتوا

محصول اصلی در دنیای اینترنت محتوا است. آن چیزی که بالاترین ارزش را دارد و هدف محسوب می‌گردد محتوا است. ما چه هنرمند باشیم چه غیر هنرمند و شخصیتی اقتصادی یا سیاسی، می‌بایست تمام سعی خود را بر آن بگذاریم که بهترین و موثرترین محتوا را از خود منتشر کنیم تا حجم مهمی از محتواهای اینترنتی را به خود اختصاص دهیم و به هدف خود در هنر یا اقتصاد بسیار نزدیک تر شویم. یک وب سایت رسمی می‌بایست مرجع رسمی و اصلی شما برای انتشار محتواهای مربوط به شما باشد. محتوا در حقیقت به هر چیزی که شما در اینترنت بتوانید منتشر کنید، گفته می‌ شود. محتوا می‌تواند متن و یا چند رسانه‌ای باشد.

 

 

یک سایت موفق سایتی است که از لحاظ محتوایی به روز باشد. البته معیار به روز بودن در سایت‌های مختلف بسته به نوع دامنه کاری و کسب و کار آن متفاوت است. به طور مثال یک سایت مجله اینترنتی طبیعتا مطلوب است حتی شده ساعت به ساعت از لحاظ محتوایی به روز شود، اما سایت رسمی یک شرکت به طور میانگین اگر هفته به هفته از لحاظ محتوایی به روز شود، کافی است.هنرمندان به ذات از پتانسیل محتوایی بالایی در این خصوص برخوردارند و این موضوع یک مزیت بسیار بالا نسبت به سایر اقشار است. این یکی از برتری هایی است که اهالی هنر و فرهنگ دارند و می‌بایست این قابلیت بالقوه را در اینترنت بالفعل کرده و از ان بهره مناسب را ببرند.

تازگی، یکی دیگر از فاکتورهای حائز اهمیت در مورد محتوا است. انتشار محتواهای یکتا و غیر تکراری یا کم تکرار بسیار با ارزش است. در اینترنت ارجحیت اصلی با محتواهایی است که تولید می‌شوند. یعنی صرفا انتشار محتوا نیست. محتواهای کپی شده از محتواهای دیگران در اینترنت بسیار اثر کمتری نسبت به محتواهای یکتا و تولید شده دارند. این معیار هم در اینترنت توسط موتورهای جستجو قابل تخمین است. موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم ها و روش های هوش مصنوعی تا حدود بسیار خوب ونزدیک به دقیقی می‌توانند یک محتوای تکراری را از غیر تکراری تشخیص دهند. البته لازم به ذکر است که ما نمی‌گوییم انتشار محتواهای تکراری بد است بلکه حرف ما این است که تأثیر بسیار کمتری نسبت به محتوای یکتا و جدید دارد. انتشار محتواهای تکراری و کپی بیشتر به نفع شخصی است که اولین بار این محتوا را منتشر کرده است. اما در هر حال انتشار محتوای تکراری و کپی از اینکه اصلا هیچ محتوایی منتشر نکنید بسیار بهتر است. پس حتی شده با انتشار محتواهای تکراری، سایتتان را فعال و زنده نشان دهید. زنده بودن سایت و اینکه موتورهای جستجو سایت شما را از لحاظ محتوایی زنده تشخیص دهند بسیار مهم است.

محتوا باید جالب و جذاب باشد. محتواهای جالب و جذاب که توسط سایتتان منتشر شده باشد، قطع به یقین بیشتر مورد پسند بازدیدکنندگان و دیگران قرار خواهد گرفت و در فضاهای مختلف به اشتراک گذاشته خواهد شد. محتواهای به اشتراک گذاشته شده از شما در شبکه های اجتماعی و یا سایت‌های دیگر در حقیقت سفیر شما محسوب می‌شوند و پتانسیل این را دارند که بتوانند افراد و بازدید کننده بیشتری را به سمت سایت رسمی شما سوق دهند.  

 

 

اصل دوم: گرافیک و طراحی قالب سایت

بعد از محتوا، ظاهر سایت بسیار در جلب بازدیدکنندگان مؤثر است. بازدیدکنندگان سایت شما می‌بایست در نگاه اول جذب شوند و پی به زمینه کاری و هنری شما ببرند. قالب سایت می‌بایست طوری طراحی گردد که بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند به امکانات مدنظر صاحب سایت هدایت شوند. صفحه اصلی شلوغ برای وب سایت رسمی بسیار می‌تواند گیج کننده باشد و بازدیدکنندگان را ناراضی نگه دارد. این استدلال که تمامی امکانات خود را در صفحه اصلی به نمایش بگذاریم به هیچ وجه استدلال خوبی نیست.

بهتر است قالب صفحه اصلی هر شش ماه یه بار تغییر کند و یک سایت مرده نباشد. همانطور که هر کسی دوست دارد محل کار و زندگی خود را هر چند ماه یه بار دکوراسیون جدیدی داشته باشد، خوب است که وب سایت رسمی نیز سالی یه بار یا دو بار تغییر هر چند کوچک اما محسوس در قالب خود ایجاد کند تا برای بازدید کنندگان تکراری به نظر نرسد. البته از طرفی دیگر پیشنهاد نمی‌شود که این تغییر بسیار زیاد باشد تا حدی که بازدیدکنندگان به کل سردرگم شوند و کاملا با یک سایت جدید مواجه شوند.

خوب است که صاحب یک سایت رسمی از وسواس معقول در طراحی لوگو و ساختار چینش کلی سایت خود داشته باشد. اما لازم به ذکر است که نباید این وسواس منجر به صرف هزینه زمانی زیاد شود تا اصل سایت را تحت شعاع قرار دهد. تجربه ثابت کرده اصولا سایت های رسمی خوب در مرور زمان به بلوغ خود خواهند رسید. هر سایت برای رسیدن به بلوغ خود حتما باید دوره زمانی خود را طی کند و این زمان بلوغ از زمانی شروع خواهد شد که سایت راه اندازی شده باشد. همچنین تأکید می‌شود که پس از راه اندازی یک سایت نباید آن را رها کرد و می‌بایست همواره آن را چه از لحاظ محتوایی و چه از نظر ظاهر به روز کرد.

 

 

اصل سوم: امکانات و دسته‌بندی مناسب

وقتی سایتی با محتوای خوب و مؤثر و زیبا داشته باشید، این امکانات است که بسیار با اهمیت می‌شود. امکانات یک سایت رسمی بسیار وابسته به زمینه کاری و هنری صاحب سایت است. این موضوع نیاز به تحلیل و تحقیق دارد. زمانی که یک شخص تصمیم به راه اندازی یک سایت رسمی می‌گیرد می‌بایست شروع به تحلیل و شناخت دقیق نیازمندی‌ها کند. اما منابعی که ما را در تحلیل نیازمندی‌ها کمک می‌کند چیست؟ ما به چند مورد اصلی در زیر اشاره می‌کنیم.

  1. بررسی دقیق امکانات سایت‌های مشابه و یا رقیب
  2. بررسی دقیق فعالیت‌های خود در دنیای واقعی
  3. دسته بندی مناسب خدمات و آثار هنری، کارها و یا محصولات
  4. لیست ایده‌های خود برای سایت رسمی
  5. بیان و تشریح کامل و دقیق کارهای خود برای مشاور و تحلیل‌گر فناوری اطلاعات تا راه‌کار نهایی و برآورد هزینه و زمان پیاده‌سازی و همینطور در صورت نیاز فازبندی توسط مشاور به شما ارائه گردد. لازم به ذکر است که اصولا می‌توان تعداد امکانات بسیاری را پیشنهاد داد اما بهتر است در فاز اول نسخه اولیه ایجاد شود تا سایت با هزینه و زمان کم اجرایی گردد و سپس در فازهای آتی امکانات تکمیلی به آن اضافه گردد. حتی در حالتی توان مالی اجرای کل امکانات را دارید باز هم پیشنهاد می‌شود در فاز اول تمام امکانات را اجرایی نکنید و به مرور زمان امکانات سایت را افزایش دهید تا بازخورد بهتری داشته باشید. این که فاز اول در زمان بسیار کوتاهی انجام و سایت راه اندازی شود بسیار حائز اهمیت است. گاهی نیز برخی از امکانات نیاز به تخلیل بیشتر و زمان‌بری هستند که اگر در ابتدای کار منتظر تکمیل شدن تخلیل آن‌ها بمانید زمان کل راه اندازی را به درازا می‌کشد.
  6. جمع بندی نهایی توسط خود شما و انتخاب لیست نهایی امکانات و فاز بندی با در نظر گرفتن جمیع جوانب مالی، زمانی و فنی

همچنین لازم به ذکر است که وب سایت رسمی تمام آن چیزی نیست که یک هنرمند به آن نیاز دارد و قرار نیست تمامی امکانات مدنظر شخص در آن قرار گیرد. به طور مثال اگر هنرمندی تمایل به داشتن فروش اینترنتی محصولات و آثار خود دارد، پیشنهاد می‌شود آن را در سایت و یا زیر دامنه ای جدا ببیند. به عنوان مثال اگر کسی سایت رسمی دارد به نام www.abc.com و از طرفی فروشگاه نیز میخواهد داشته باشد آن را در سایت دیگری ارائه می‌دهد و بهتر است آدرس آن فروشگاه به صورت زیر دامنه ای از نام اصلی سایت باشد. مثلا به نام www.store.abc.com . در این مثال نام دامنه اصلی abc.com است و store.abc.com نام زیر دامنه است.

وب سایت رسمی می‌بایست بیشتر نقش پورتال داشته باشد و بازدیدکنندگان را به زیر سیستم‌های مختلف از قبیل فروشگاه و سایر هدایت کند. یعنی بازدیدکنندگان با مراجغه به وب سایت رسمی یک هنرمند بتوانند از تمامی فعالیت‌های اینترنتی ایشان آگاه شوند و در صورت نیاز به آن‌ها هدایت شوند.  

 

اصل چهارم: SEO

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. البته به این معنی نیست که سایت شما موتور جستجو را بهینه می‌کند، بلکه به این مفهوم است که سایت طوری طراحی شود که برای موتورهای جستجو بهینه باشد و کار موتورهای جستجو را در ایندکس کردن راحت کند. موتورهای جستجو سایت‌هایی که SEO را رعایت کرده باشند بهتر و سریع‌تر خواهد دید و موجب می‌شود سایت مورد نظر جایگاه بهتری را در جستجوها کسب کند.

SEO در تمامی مراحل یک سایت می‌بایست دیده شود. حتی خود هنرمند که تولید محتوا می‌کند نیز می‌بایست بداند و بیاموزد که چطور محتوای خود را ایجاد و منتظر کند که متناسب با SEO باشد. برای این امر می‌بایست مطالعه کند و از اصول SEO در تولید محتوا مطلع شود و حتی از مشاور فناوری اطلاعات بهره ببرد.

از طرفی ظاهر و قالب سایت نیز می‌بایست با در نظر گرفتن SEO طراحی و پیاده‌سازی گردد تا بیشترین تأثیر را بر موتورهای جستجو داشته باشد. همینطور سایت می‌بایست از لحاظ فنی نیز طوری پیاده‌سازی شود که اصول و استاندارهای SEO را رعایت کند. برخی از اصول SEO در خصوص کارایی و سرعت سایت است. پس سایت هایی که اصول SEO را رعایت کرده باشند نمی‌توانند سایتی کند و بی‌کیفیت باشند.

پس اصول SEO در تمامی ارکان‌های سایت می‌بایست رعایت شود و هرچه در این امر سایت حرفه‌ای تر و بهتر طراحی گردد، تأثیر مثبت‌تری را بر جای خواهد گذاشت. اما صرفا رعایت تمامی نکات SEO تضمین کننده اینکه سایت شما به رتبه‌های اول گوگل منتقل شود نیست. اما سایتی که مبتنی بر SEO ایجاد شده باشد از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است که با کار محتوایی خوب و کسب بازدید کننده بیشتر و بیشتر به رتبه‌های خوبی در موتورهای جستجو برسد. در حقیقت آن چه که مهم است تعداد بازدیدکننده است. اما گاهی بازدید کننده‌ها از طریق روش‌های نامناسب و کاذب جذب می‌شود که در دراز مدت چندان مؤثر نخواهد بود. موتورهای جستجو به مرور زمان خود را به روز می‌کنند و صرفا به بازدیدکنندگان واقعی شما اهمیت خواهند داد. پس چندان به روش‌های کاذب شرکت‌های تبلیغاتی مختلف دل نبندید.

 

 

سخن پایانی

این اصول چهارگانه که مطرح شد بسیار مهم هستند که شما به عنوان شخصی که می‌خواهید با داشتن وب سایت رسمی استاندارد خود گام اول ولی مهم خود را در دنیای اینترنت بردارید بسیار مهم است. اما صرفا دانشتن این اصول کافی نیست بلکه انجام درست هر کدام از آن‌ها هم سخت است هم زمان‌بر و هم گاهی نیاز به دانش فناوری اطلاعات و تحقیق و توسعه دارد. ما می‌توانیم تجربیات و تحقیقاتمان را در این مسیر در اختیار شما قرار دهیم تا شما سریع‌تر و با اطمینان بیشتر به جلو گام بردارید. در پست‌های آتی وب سایت‌های رسمی هنرمندان مشهور و فعال در زمینه هنر را برایتان تحلیل و به شما ارائه می‌کنیم. یعنی شما را در تحلیل و استخراج نیازمندی‌ها یاری می‌دهیم. ما وب سایت‌های رسمی هنرمندان متعددی را به تفکیک رشته هنری مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم و حتی لیست امکاناتی که مفید است در سایت رسمی شما باشد را به تفکیک رشته هنری پیشنهاد می‌کنیم.  

 

پست بعدی : "معرفی، تحلیل، نقد و بررسی ۱۰ سایت رسمی هنرمندان تجسمی و نقاشی جهان "

 

 

پست ها ی مشابه
۲/۷
نظرات
۲/۷
اطلاعات شما نزد ما محفوظ خواهد ماند.

ثبت سفارش و درخواست مشاوره

دیگر دوران سنتی به سر آمده و با ابزارهای قدیمی نمی‌توان جایگاه خوبی در بین رقبای تجاری به‌ دست آورد. الان حتی داشتن وب‌سایت هم یک ایده قدیمی شده است و صرفا با داشتن یک وب‌سایت نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.ما مسیر را می‌دانیم و علاقه‌مندیم به طور رایگان و حضوری به شما مشاوره دهیم و راهکارهای مناسب را در راستای ارتقای فناوری اطلاعات کسب‌وکارتان به شما معرفی کنیم. شما برای رسیدن به نقطه مطلوب از نظر فناوری اطلاعات، نیاز به نقشه راه مناسب دارید.

در این قسمت اطلاعات خود را وارد نمایید و دکمه ثبت را کلیک نمایید. ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت و با اطلاع از داستان کسب‌وکارتان بهترین را به شما عرضه خواهیم کرد.